10.04.2009, Kamenci
V okviru kampanje Sveta Evrope »Spregovori proti diskriminaciji« in v počastitev 8. aprila - svetovnega dneva Romov je v petek 10. aprila v romskem naselju Kamenci v Prekmurju potekala okrogla miza na temo »Enake možnosti v izobraževanju za vse - tudi za romske otroke?«.Organizatorji Romsko društvo »ROMANO PEJTAUŠAGO« Kamenci, Občina Črenšovci, »MISIJA *S« - Društvo za trajnostni razvoj Pomurja ter Informacijski urad Sveta Evrope v RS so pripravili debato o izjemno relevantni temi - izobraževanju romskih otrok, saj se otroci in njihove družine še vedno soočajo z velikimi izzivi, preprekami in diskriminacijo.
Pa vendar je bil v svojem nagovoru optimističen predsednik Državnega zbora, dr. Pavel Gantar: »Danes, ko obeležujemo Svetovni dan Romov in ko še s posebno pozornostjo razmišljamo in razpravljamo o vzrokih, predvsem pa o načinih odprave diskriminacije Romov, sem optimističen. Zato, ker sem srečal vrsto zagnanih, sposobnih in odprtih ljudi, ki se vsak na svoj način, vsak v skladu s svojimi sposobnostmi, trudite, da bi nam skupaj uspelo - izkoreniniti predsodke in nestrpnost do Romov in povečati možnosti enakopravnega vključevanja Romov v družbeno življenje.«
»Da bi znižali prag vključevanja otrok, ki prihajajo iz okolja brez tradicije izobraževanja, je pomembno prepoznati pomen predšolskega izobraževanja,« je uvodoma povedla direktorica Informacijskega urada Sveta Evrope v RS, mag. Kristina Plavšak Krajnc. »Za kakovostno izobraževanje romskih otrok je potrebno gradivo v njihovem maternem jeziku. Čeprav - glede na raznolikost in dialekte romskega jezika - to ni preprosto, gre za pravico romskih otrok, in za izpolnitev teh zahtev si je potrebno prizadevati. Učitelji v osnovnih šolah morda potrebujejo posebno izobraževanje za poučevanje v razredih, ki jih obiskujejo učenci iz različnih okolij. Dandanes je malo romskih učiteljev, zato je nujno, da se njihovo število poveča. Več je potrebno storiti tudi za zaposlovanje delavcev romskega porekla v šolah. Poskusi, ko so v razredih romski pomočniki, so prinesli pozitivne rezultate.«
O pozitivnih izkušnjah so spregovorili tudi govorci na okrogli mizi. Samanta Baranja, predsednica Romskega akademskega kluba, Benjamin Ignac, dijak 2. letnika splošne gimnazije v Čakovcu, državni prvak v geografiji ter Bogdan Miklič, romski novinar, ki so vsi poudarjali pomen izobraževanja, vlogo družine in pomembnost podpore v šoli. Ludvik Levačič, poglavar romskega naselja Kamenci, je izpostavil, da je pomembno, da dobijo romski otroci možnost izobraževanja tudi v popoldanskih urah, saj je zaradi skromnih domov in okrnjenega znanja staršev pogosto sploh nimajo. O zgodovini Romov, ki se je otroci v šoli ne učijo, je pa zanje pomembna, je spregovorila moderatorka okrogle mize Julija Sardelić. Odprla je tudi pomembno vprašanje o izpisu romskih srednješolcev iz prvega letnika srednje šole zaradi neznanja poštevanke, pri čemer se lahko ponovno vprašamo, ali imajo vsi otroci enake možnosti v izobraževanju. Govorci so se strinjali, da je pomembno delo s starši romskih otrok, vključevanje otrok v predšolsko izobraževanje in pomoč otrokom med procesom izobraževanja.